Hälsosamma havrepannkakor

Även om det är måndag idag så känns det mer som en söndag eftersom att hela familjen är ledig. Så jag kände för att slänga ihop en ordentlig pannkaksfrukost men på ett lite hälsosammare vis. De här pannkakorna är riktigt mättande och är helt socker-, gluten- och mjölkfria. En perfekt start på veckan helt enkelt!

Den här pannkakssmeten funkar dessutom perfekt att förvara färdigmixad i kylskåpet i upp till två dagar. Bara att förbereda kvällen innan och steka så många pannkakor du behöver till frukosten eller mellanmålet dagen därpå.

Receptet ger 8 stycken pannkakor.

Ingredienser:

2,5 dl havregryn (fint mixade, glutenfria)

2 stycken ägg

2,5 dl havremjölk

3 msk sockerfri äppelmos (kan uteslutas eller ersättas med mosad banan)

smör eller kokosolja till stekning

vispad havregrädde, nötter, färsk frukt och färska bär till servering

 

Gör såhär:

  1. Mixa havregrynen till ett fint mjöl i mixer. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och fortsätt mixa tills du får en jämn smet.
  2. Stek pannakorna på medelvärme i 3-4 minuter på varje sida.
  3. Servera direkt tillsammans med vispad grädde, nötter, färsk frukt och färska bär!
Läs om vår kommentarspolicy